Resumé | | Perioden 1. januar 2007 til 20. oktober 2010
Statsforvaltningen Syddanmark udtaler, at Varde Kommune efter statsforvaltningens opfattelse har pligt til af egen drift at genoptage de sager, hvor Hjælpemiddelcentralen har meddelt helt eller delvist afslag, og som ikke er påklaget til det Sociale Nævn.
Kommunens oplysninger om det administrative merarbejde ved at finde frem til de relevante sager er efter statsforvaltningens opfattelse ikke ensbetydende med, at det vil være faktisk umuligt eller dog særdeles vanskeligt og overordentlig ressourcekrævende at finde frem til de relevante sager.
Statsforvaltningen har derfor anmodet Varde Kommune om at oplyse, hvad den agter at foretage sig i den anledning.
Perioden 20. oktober 2010 til 1. januar 2012
På baggrund af kommunens oplysninger er det statsforvaltningens opfattelse, at kommunen har påtaget sig sit myndighedsansvar i denne periode.
Statsforvaltningen har ikke bemærkninger til, at de sager, hvor Hjælpemiddelcentralen har meddelt bevilling, ikke bliver genoptaget.
Perioden 1. januar 2012 og fremefter
Det er statsforvaltningens opfattelse, at Varde Kommune, som arbejdsproceduren er beskrevet i notat af 12. januar 2012, påtager sig sit myndighedsansvar, og en sagsbehandling i overensstemmelse med notatet af 12. januar 2012 indebærer ikke en delegation af myndighedskompetence.
|